NOVES OBLIGACIONS D’INFORMACIÓ SOBRE LES CONDICIONS LABORALS
El Reial decret 723/2026, de 9 de setembre, introdueix noves obligacions per a les empreses en matèria d’informació sobre les condicions laborals. La norma, publicada al BOE el 15 de setembre, entrarà en vigor el 5 d’octubre de 2026 i substituirà el Reial decret 1659/1998.
L’objectiu és reforçar la transparència i la previsibilitat de les relacions laborals, garantint que les persones treballadores coneguin des de l’inici de la relació les principals condicions del seu lloc de treball.
Quina informació haurà de facilitar l’empresa?
Entre les principals novetats es troben:
- Durada del contracte, incloent-hi la data de finalització o la durada previsible en els contractes temporals.
- Lloc de treball i teletreball, quan correspongui.
- Salari desglossat, especificant el salari base, els complements, la periodicitat i la forma de pagament.
- Jornada, horaris i hores extraordinàries, incloent-hi el treball nocturn o a torns, la distribució irregular, les vacances i els preavisos.
- Període de prova i formació.
- Sistemes algorítmics o automatitzats utilitzats per determinar o modificar les condicions de treball, com ara la jornada, les tasques, el salari, la progressió professional o l’extinció del contracte.
- Informació sobre igualtat, conciliació i prevenció de l’assetjament, així com sobre les mesures destinades a garantir la igualtat de les persones LGTBI, quan n’hi hagi.
- Procediments d’extinció del contracte i informació més detallada sobre el conveni col·lectiu aplicable.
- Informació relativa a determinats aspectes de la Seguretat Social, incloent-hi les entitats gestores o col·laboradores i, quan correspongui, les millores voluntàries i els plans de pensions.
Què passa amb les persones que ja estan treballant?
La nova regulació també contempla les relacions laborals que ja estiguin vigents quan entri en vigor el Reial decret.
La persona treballadora podrà sol·licitar a l’empresa la informació prevista en la nova normativa quan no en disposi. En aquest cas, l’empresa disposarà de 30 dies hàbils des de la recepció de la sol·licitud per facilitar-la. Així mateix, les modificacions de les condicions laborals s’hauran de comunicar per escrit i, amb caràcter general, abans o, com a màxim, el mateix dia en què produeixin efectes.
Què han de fer les empreses?
L’entrada en vigor del RD 723/2026 el proper 5 d’octubre fa recomanable revisar els models de contracte i els documents d’informació laboral que s’utilitzen actualment, per comprovar que contenen totes les dades exigides per la nova regulació.
Des de Molina Advocats recomanem a les empreses revisar i adaptar els seus models de contractació i els procediments interns abans de l’entrada en vigor de la norma.
